En uge med OSO og FFW - uge 46

19/11 2018

Hvad betyder OSO, og hvad går det ud på. Og hvordan gik FFW? Få de udvidede svar på uge 46s forkortelser her.

 

På nogle måder minder efterskolelivet om militæret – på den gode måde, altså. For krigeriske er vi ikke.

Men her dyrker vi fællesskaber, vi arbejder i grupper, får alle hjulpet med, og kæmper for de store og små sejre. Både i klasselokalet, i springcentret, håndboldhallen og alle de andre steder.

I modsætning til militæret, er der ikke så mange forkortelser i efterskolernes skriftlige terræn. LGI bruger vi ofte, og når vi siger ”gym”, er det ikke svært at finde ud af, hvad vi mener.

I uge 46 blev en ny forkortelse brugt igen og igen på Lomborgs gange. OSO har ikke været benyttet i flere år, hvor der har været Lomborg 10+, men nu blev det igen tid til Obligatorisk Selvvalgt Opgave – altså OSO.

Kort fortalt en projektuge, hvor 10. klasses-eleverne skal undersøge, hvordan de kan tage en bestemt uddannelse, og om den er noget for dem. I tilknytning til deres undersøgelser, skal de fremstille et produkt, som skal præsenteres på en stand sammen med deres mundtlige fremstilling.

Så bortset fra de faste indslag som morgensang, middagsmad og de sene linjefag, var de fleste af vores elever fordybet i, hvordan man bliver psykolog, pilot, landmand, sælger, tømrer eller en af de mange andre uddannelser, der findes. Det er ikke valgmuligheder, der mangler.

Når eleverne ikke researchede og skrev rapport, havde de gang i et produkt. ”Produktet” kunne være at lægge et drop – dog ikke på et menneske – bygge en fysioterapeut-klinik, eller bage flotte og velsmagende kager. Det hele blev præsenteret for de øvrige 10. klasses-elever gruppevis om fredagen.

Nogle elever blev bekræftet i, at de vil være det, de skrev opgave om – andre fandt ud af, at de skal ændre kurs. Og på den måde er formålet med OSO jo opfyldt.

Den anden forkortelse har vi selv opfundet: FFW. Den står for Fantastisk Forældre Weekend, for sådan en havde vi også i uge 46.

Når vi ”låner” børnene det meste af ugen i et helt år, er det kun rimeligt, at børnenes forældre også oplever, hvordan det er at gå på efterskole. Heldigvis benyttede mange fædre og mødre muligheden for op til 21-22 timer på efterskole.

Ud over at se 10. klasses-elevernes OSO-stande og få et kig ind i fremtiden, valgte forældrene sig ind på linjefag og deltog i obligatorisk fællesgymnastik med både leg, seriegymnastik og dans.

Det er ikke for at fedte, vi skriver, at de var gode til det. De var nemlig alle sammen gode til at være med, og det er den første forudsætning for, at man kan blive bedre og måske ende som meget dygtig.

Nok er ”de gamles” led lidt stivere, og nogle har lige en delle, der kan sidde lidt i vejen, men godt humør kan afhjælpe mange af de småskavanker, der følger af at have opdraget et helt efterskolehold.

Forældrene skulle naturligvis ikke snydes for den gode mad, som – synes vi selv – køkkenet tilbereder hver dag. Vi kunne høre på dem, at de var enig i kvalitetsbedømmelsen, og snakken blandt de 220 spisende elever og forældre i spejlsalen var mindst på niveau med det, eleverne frembringer til daglig. Og så endda på den første fælles forældreaften.

Lydniveauet blev endnu højere, da der var sangtime, og mens eleverne fører, når det kommer til de rytmiske bevægelser og de avancerede spring, er forældrene mindst på niveau under sangen.

Sådan en FFW – altså Fantastisk Forældre Weekend – ville naturligvis ikke rumme hele Lomborg-ånden, hvis der ikke var både morgenløb og weekend-brunch, så det fik de også med sammen med et oplæg om, hvorfor man måske skal tænke lidt mere over, hvad man putter i munden.

Det er vigtig viden for både børn, unge og voksne, og man går på efterskole for at lære. Ikke mindst lære om livet.

Da vi havde sendt forældrene og nogle af deres børn hjem lørdag, blev der meget stille – hvilket skal tolkes rosende af gæsterne - men så tog en del af de 27 på weekendholdet til Lemvig for at se LTH og TMS Ringsted.

Flere forkortelser…

 

De dækker over Lemvig-Thyborøn Håndbold og Team Midtsjælland Ringsted. De mødtes i herreligaen, og vores lærer, Rasmus Porup, havde taget fri fra sin barselsorlov for at være med på banen.

Desværre blev det kun til uafgjort for ”vores” hold og mand. Det var ikke så godt, men dog bedre end LGIs resultater ved den første afdeling af VM – Vestjyske Mesterskaber – i håndbold, som også blev spillet i uge 46s weekend.

Her tabte drengene desværre begge kampe, mens vores piger tabte en og sejrede i en anden.

VMHDGBNG. Vi Må Håbe Det Går Bedre Næste Gang.